Akredytacja

Projekt "Critical Thinking - a crucial 21st century skill"

Profil projektu na FB

Główne cel naszego projektu:

1. Rozwijanie krytycznego myślenia w wyszukiwaniu informacji.

2. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania nieprawdziwej wiadomości zamieszczonej w Internecie.

3. Porównanie metod wykorzystania TIKów z zagranicznym partnerem.

Podczas nauczania zdalnego umiejętności wykorzystania technologii i Internetu wzrosła wśród uczniów. Sfera, która wymaga poprawy to myślenie krytyczne oraz odpowiednie reagowanie na "fake newsy", które zalewają Internet. Uczniowie mają problemy z hierarchizacją i weryfikacją informacji, które znajdują w sieci. Wymiana metod i porównanie rozwiązań technologicznych z partnerem zagranicznym korzystnie wpłynie na umiejętność wyszukiwania informacji przez uczniów.

Korzyści:

- nauka języka

- zwiedzanie świata

- poznawanie prawdziwej kultury, obyczajów, kuchni a nie tej dla turysty

- poznawanie nowych ludzi, często przyjaźnie na całe życie

- praca w zespole międzynarodowym,

- rozwijanie kreatywności

- motywacja do działania i nauki

- rozwój osobisty, otwartość, poznawanie swoich mocnych stron, satysfakcję

- niesamowitą przygodę

I można byłoby tak bez końca.

Marzec 2024

Nasza projektowa przygoda na Teneryfie

9 marca, sobota

Tego dnia rozpoczęła się nasza przygoda z pierwszą mobilnością uczniów dofinansowaną przez Unię Europejską w
ramach Akredytacji 2021-2027. Rano spotkaliśmy się na dworcu w Nowej Soli skąd pociągiem ruszyliśmy do
Krakowa.

Po zakwaterowaniu się w hotelu, udaliśmy się na Rynek Główny, wciąż rozmawiając o tym czego się spodziewać.
Zniecierpliwieni i lekko zestresowani, wieczorem wróciliśmy do hotelu.

10 marca, niedziela

Z samego rana ruszyliśmy na Dworzec Główny, skąd pociągiem dotarliśmy na lotnisko. Odprawa bagażu oraz
kontrola osobista poszły gładko Pozostało nam czekać na lot, który okazał się być lekko opóźniony.
Doświadczyliśmy delikatnych turbulencji, ale widoki zza okna wszystko wynagrodziły. Byliśmy mile zaskoczeni,
kiedy zobaczyliśmy naszych gospodarzy witających nas na lotnisku na Teneryfie. Wszyscy się przywitaliśmy,
przedstawiliśmy, a uczniowie ze swoimi „nowymi rodzinami” ruszyli do domów.

11 marca, poniedziałek

Spotkaliśmy się w szkole w miejscowości San Cristobal de La Laguna. Uczniowie podzielili się z nami pierwszymi
wrażeniami z poprzedniego dnia, które były bardzo pozytywne. W ten dzień odbyła się oficjalna ceremonia otwarcia
projektu. Zostaliśmy przywitani przez pana Manuela Bujan Varela, koordynatora projektów unijnych w szkole,
dyrektora szkoły Luisa Miguela Acosta, zastępcę Ministra Edukacji Wysp Kanaryjskich José Manuela Cabrera
Delgado oraz przedstawicielkę Agencji Narodowej Wysp Kanaryjskich Judith Gutiérrez.

Po ceremonii, zwiedziliśmy szkołę i nasi gospodarze przedstawili prezentację o Wyspach Kanaryjskich. Nasze
uczennice, Martyna i Hania przygotowały bardzo szczegółową prezentację na temat Polski, systemu edukacji, potraw,
świąt oraz sławnych Polakach. Resztę czasu w szkole wykorzystaliśmy na zajęcia integracyjno-zapoznawcze.
Rozmawialiśmy o różnicach między naszymi szkołami. Byliśmy zaskoczeni, że w IES Profesor Martin Miranda
(nazwa szkoły) lekcje trwają 55 minut, uczniowie mają tylko jedną przerwę między 11:00 a 11:30. Lekcje zaczynają
się o 8:10, a kończą po 14.

Po lunchu udaliśmy się do Santa Cruz, gdzie pan Manuel oprowadził nas po pięknych parkach, zobaczyliśmy budynki
rządowe, które są bardzo zadbane. Całe miasto jest bardzo czyste, zadbane i zielone.

12 marca, wtorek

We wtorek spotkaliśmy się w mieście San Cristobal de La Laguna, które zwiedzaliśmy z przewodnikiem. La Laguna
jest najstarszym miastem na Teneryfie i kiedyś było stolicą wyspy. Należy również dodać, że całe miasto znajduje się
na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Po wycieczce w La Laguna udaliśmy się do Santa Cruz, gdzie zwiedziliśmy budynek opery Auditorio de Tenerife.
Głowna sala zrobiła na nas ogromne wrażenie, jej sufit jest zaprojektowany na wzór wulkanu. Kolejną atrakcją, którą
zwiedziliśmy był ogród Palmetum, którego budowę rozpoczęto w 1995, a został otwarty dla turystów w 2014 roku. W
tym ogrodzie znajdują się przede wszystkim palmy oraz rośliny egzotyczny sprowadzone z różnych zakątków świata.

13 marca, środa

Środa minęła nam pod hasłem warsztatów, które były podzielone na dwie części. Pierwsza część rozwijała
kreatywność, umiejętność pisania w języku angielskim oraz pracy w grupach uczestników. Pan Manuel podzielił
uczniów na grupy. Pierwsze zadanie polegało na opisaniu poprzedniego dnia, następnie uczniowie musieli ponownie
opisać dzień wczorajszy, ale wyobrażając sobie, że padał deszcz, że jesteśmy w Australii. Były to bardzo przyjemne
zadania, dzięki którym uczniowie bawili się naprawdę dobrze i puścili wodze wyobraźni. Po krótkiej przerwie
wzięliśmy udział w warsztatach prowadzonych przez uczniów Klubu Komunikacyjnego. Najpierw uczniowie
przedstawili prezentację o fake newsach, jak je rozpoznać, clickbaitach i różnicach między obiektywnymi a
subiektywnymi źródłami informacji. Następnie wyświetlili kilka nagłówków, a naszym zadaniem było określenie czy
są prawdziwe czy nie. Uczniowie musieli również znaleźć wiadomości na jeden konkretny temat, ale w obiektywnym
i subiektywnym źródle informacji. Dało im to możliwość zauważenia różnic w sposobie przekazywania informacji.

14 marca, czwartek

Najwyższym szczytem Hiszpanii jest wulkan El Teide, który znajduje się na Teneryfie. Tego dnia udaliśmy się do
parku narodowego u podnóży tej góry. Doświadczyliśmy prawie każdego rodzaju pogody, rano było pochmurno i
chłodno. Po jakimś czasie mżyło, a kiedy dojechaliśmy do parku narodowego, było tak gorąco i słonecznie, że
szukaliśmy cienia. Widoki zapierały dech w piersiach. Z różnych stron krajobraz przypominał Mars, Mordor, Blade
Runnera, a nawet Diunę. Zwiedziliśmy muzeum, obejrzeliśmy dwa filmy edukacyjne o tym jak powstały Wyspy
Kanaryjskie oraz wulkany.

drodze powrotnej udaliśmy się do miasteczka La Orotava. Jest to historyczne miasteczko położone w przepięknej
dolinie pełnej plantacji bananów. Jego stare miasto zostało uznane za zabytek o narodowym znaczeniu historycznym i
artystycznym. W miejscowości La Orotava znajduje się także Hijuela del Botánico – ogród z tropikalnymi roślinami
pochodzącymi z Ameryki Południowej, Afryki Środkowej oraz Australii, a także ogród Victoria i piękne plaże z
czarnym piaskiem.

15 marca, piątek

Był to dzień podsumowania naszej mobilności. Rano spotkaliśmy się w szkole, aby kontynuować warsztaty o fake
newsach. Uczniowie mieli za zadanie nagrać skrót wiadomości, przedstawiając fałszywą informację. Następnie
musieli podać cechy, które dowodziły, że ta wiadomość jest nieprawdziwa. Filmy były naprawdę na wysokim
poziomie. Po zakończeniu warsztatów, odbyła się ceremonia wręczenia certyfikatów dla wszystkich uczestników
mobilności.

o południu udaliśmy się do Muzeum Przyrody i Człowieka (MNH), które mieści się w budynku stolicy Starego
Szpitalu Cywilnego. Muzeum to pozwala z jednej strony poznać naturalne bogactwo Wysp Kanaryjskich, a z drugiej
odkryć największą istniejącą kolekcję dotyczącą kultury Guanczów, tubylców, którzy zamieszkiwali Teneryfę przed
przybyciem pierwszych europejskich konkwistadorów.

16 marca, sobota

Pożegnania nigdy nie są łatwe. Tak samo było w naszym przypadku. Była to wspaniała przygoda. Na początku
przepełniona obawami przed nowym i nieznanym, ale to bardzo szybko się zmieniło. Nasi gospodarze są przemili,
gościnni oraz opiekuńczy.

Pożegnanie na lotnisku było długie i smutne. Ale, nie możemy się doczekać połowy kwietnia, kiedy znowu się
zobaczymy!

Luty 2024

Przygotowania do wielkiej podróży!

Nasi uczestnicy szykują się do mobilności w ramach projektu „Critical thinking – a crucial 21st centruy skill”. W marcu jedziemy na Teneryfę do szkoły w miejscowości La Laguna. Uczestnicy projektu będą goszczeni przez rodziny uczniów ze szkoły partnerskiej. Dlatego wszyscy przygotowali krótkie opisy siebie, aby lepiej się poznać z nowymi koleżankami i kolegami:

Martyna Szczotarska: My name’s Martyna. I’m turning 18 in late April. My absolutely favorite activity is attending concerts with my best friends and seeing my beloved artists perform live. I’ve already experienced it three times but I have about five concerts planned for this year. It’s obvious now that I adore music and cannot go a day without my headphones. But I also really enjoy watching movies and reading books. Sadly, now that it’s an academic year I don’t have any time to read books other than these for school which makes me feel unpleased, but that’s why I'm waiting so impatiently for summer. I’m not much of a sporty person, but I do like skiing and running. As many teenagers my age I haven’t really found my vocation yet but I know I want to go to university after I graduate high school. After that I want to make money so I can travel the world, learn new languages, get to know various cultures and meet new people. And obviously go to more concerts.

Hanna Barylak: My name’s Hania. I’m turning eighteen later this year. I’m hugely interested in sport, more precisely football, which I played for four years. I like volleyball and winter sports as well. Now that I don’t do any sports, I dream about working as a sport psychologist in the future so I can somehow be close to what has always interested me the most. The other thing that I enjoy is learning languages. I’ve been studying English since kindergarten. In primary school I picked up German and in high school French. Now I’m trying to learn Spanish and hopefully it’s just the beginning. I also like traveling around Poland and Europe and getting to know new places and cultures. In my free time I usually rest, listen to music, watch some sports, see my friends or play football around the garden.

Hubert Czochara: My name is Hubert. I’m almost 16. I am in the 2nd grade of high school.

I’m into nonfiction books about racial and sex discrimination. I also like reading books written by 20th century writers like Sylvia Plath or Virginia Woolf. The world without music wouldn't exist. I listen to music all the time. My favourite artists are Lana Del Rey, Billie Eilish and bands - Radiohead or Arctic Monkeys. Apart from listening to music, I practice playing songs on a keyboard.  At least three times a week, I go to the gym. I’m interested in geography and other natural sciences. I think it’s because I love travelling and learning about the world.

After I finish high school, I’m going to go to university. I plan to major in natural sciences, e.g. environmental protection. My dream is to study abroad, but we will see.

Radosław Fudalej: Hello! My name's Radek and I'm 16. I am really into football and I definitely connect my future with it. My love of watching matches and following the changes on the transfers market is going to help me a lot with my career as I'd like to become a sports journalist. However, I am not a very skilled player, of course I know how to play football, but I'm not training it anywhere and there's a lot to improve in this physical aspect. Putting this fantastic game aside, I also want to describe my interests more. Just like a typical teenager, I enjoy listening to music on Spotify (my favourite artist since August is The Weeknd), texting friends and so on. I also really like studying history and reading some books, but lately I don't have too much time for doing that. The school chores are slowly taking me over. Because of this, I hope that during the week in Tenerife I'll make friends with amazing young people (like me!) and relax a lot.

Paulina Łoziuk: https://paulinaintro.carrd.co/

Zuzanna Mikołajczak: Hi, I'm Zuzia and I'm 16 (almost 17) years old. I go to high school on a humanistic profile. When I've got some free time, I'm going out with my friends, playing on my guitar and I'm reading. Mostly I'm reading some crime stories. I don't have much free time because I'm a leader of a scout group and I'm a volunteer at the foundation with kids with different disorders. Someday I really want to be a psychologist and study in Wrocław (a beautiful city in Poland). I hope that I'm going to travel the world and meet some new people.

Cztery  nauczycielki z naszej szkoły: p. Małgorzata Okoń-Plinta, p. Justyna Małczak, p. Alicja Dąbrowska i p. Anna Apostoluk wzięły udział w szkoleniu finansowanym  ze środków Unii Europejskiej w ramach akredytacji, którą otrzymała szkoła. Szkolenie „Promoting creativity, critical thinking and problem- solving in the classroom” odbyło się w Bolonii.

Celem kursu było przedstawienie uczestnikom różnych strategii, narzędzi i pomysłów dostosowanych do ich potrzeb i rzeczywistości, aby mogli inspirować kreatywność i motywację uczniów poprzez innowacyjne, interaktywne nauczanie oraz metody oparte na uczeniu się przez doświadczenie.

Podczas kursu poznałyśmy wiele nowych metod i narzędzi pracy, które mają wspierać kreatywność i krytyczne myślenie,  miałyśmy  możliwość przetestowania ich na sobie, mogłyśmy je przedyskutować i dostosować do swojego przedmiotu. Tworzyłyśmy własne zadania, które pobudzają i rozwijają kreatywność uczniów. Miałyśmy też możliwość wymiany doświadczeń  i metod pracy z nauczycielami z Czech, Belgii, Grecji, Bułgarii, Słowenii  i Szwecji, mogłyśmy  także poznać systemy edukacyjne tych krajów.

Wiedzę, narzędzia i umiejętności, które zdobyłyśmy,  wykorzystamy na swoich zajęciach szkolnych.  Podzielimy się nimi z koleżankami i kolegami, by oni również mogli je zastosować w swojej pracy.

Oprócz zajęć szkoleniowych  miałyśmy też możliwość zwiedzenia Bolonii i Rawenny  oraz rozsmakowania się we włoskiej kuchni. Polecamy, oprócz obowiązkowej pizzy, risotto ze szpinakiem, tortellini, gnocchi z sosem ragu, tiramisu i wszelkiego rodzaju makarony, sery i szynkę proscuttio.

Polecamy również organizatora naszego kursu Erasmus Learning Academy (ELA), bardzo profesjonalne szkolenie, świetnie przygotowane materiały i program.

Styczeń 2024

Już za chwilę pierwszy wyjazd w ramach działań projektowych na szkolenie kadry: „Promoting Creativity, Critical Thinking and Problem- Solving In The Classroom” w Bolonii (Włochy).  W czwartek 25 stycznia 2024 odbyło się spotkanie przygotowawcze dla uczestników. Oprócz ciężkiej pracy nad dokumentacją, celami projektu, programu, były też miłe chwile dotyczące Włoch i Bolonii, kultury, obyczajów  i Kuchni Włoskiej.  Był też szybki kurs podstawowych pojęć w języku włoskim i sprawdzian wiedzy o Bolonii.

Pierwszy etap rekrutacji kandydatów do projektu unijnego zakończona!

Osoby, które się zgłosiły zostały poinformowane o wynikach w wiadomości w Librusie

Największa ilość punktów, które kwalifikowały do kolejnego etapu to 40, a najmniejsza to 33.

A tu już zdjęcie z drugiego etapu rekrutacji.

Grudzień 2023

W grudniu zajęliśmy się nowym zadaniem z naszego projektu na platformie eTwinning

Uczniowie pracowali w grupach analizując artykuły w języku angielskim

Wszystkie artykuły dotyczyły tematów związanych z ochroną środowiska, globalnym ociepleniem oraz wpływem działalności człowieka na środowisko naturalne.

Każdy artykuł pochodził z innego źródła internetowego: konserwatywnego, pro-eko, szukającego sensację, niezależnego oraz naukowego.

Analizowaliśmy w jaki sposób i za pomocą jakiego języka przedstawiona była problematyka artykułów. Skupialiśmy się również na szacie graficznej strony internetowej.

Dzięki takim działaniom, w przyszłości będzie nam łatwiej selekcjonować źródła informacji i korzystać z tych najbardziej wiarygodnych

Listopad 2023

Elementem krytycznego myślenia jest odpowiedzialność. Musimy być świadomi konsekwencji podejmowanych przez nas decyzji. W związku z tym uczniowie naszej szkoły biorą udział w spotkaniach z przedstawicielami policji i uczą się o prawnych konsekwencjach swoich działań.

Kształcimy umiejętności krytycznego myślenia -bierzemy udział w spotkaniach z doradcą zawodowym.

Październik 2023

Keep on thinking!

W październiku grupa językowa B1 dołączyła do projektu eTwinning pod tytułem Keep on thinking!

Działania projektowe mają na celu rozwijajnie wśód uczniów umiejętności krytycznego myślenia.

Jest to bardzo ważna umiejętność w dzisiejszych czasach, ponieważ Internet zalewa nas informacjami, które wielokrotnie okazują się być nieprawdziwe.

Naszymi projektowymi partnerami są szkoły z: Francji, Grecji, Niemiec oraz Hiszpanii.

Odbyły się dwa spotkania nauczycieli online, podczas których poznałyśmy się, omówione zostały szczegóły projektu oraz zaplanowano harmonogram działań

Wykonaliśmy już jedno zadanie, które polegało na stworzeniu sensacyjnego nagłówka do gazety na podstawie prostych informacji o innych uczestnikach projektu.

Projekt eTwinning odbywa się w synergii z projektem Erasmus+ w ramach Akredytacji.